Selasa, 7 Jun 2011

5. Di Bulan Rejab Yang Mulia.

Assalamualaikum

Bulan ini merupakan bulan rejab dan ini bermaksud hanya ade beberapa bulan lagi untuk menyambut bulan ramadan..Hari ini aku nak share sedikit dengan korang tentang keistimewaan dibulan rejab...Mengikut maklumat yang aku cari di internet terdapat banyak keistimewaan dibulan rejab..Nabi muhammad SAW pernah bersabda Rejab merupakan bulan Allah dan sya'ban itu bulanku sedangkan ramadan itu bulan umatku..

"Maka barang sapa yang berpuasa di bulan rejab dengan iman dan ikhlash Ia berhak mendapat keridhaan Allah yang amat besar dan Ia akan tempatkan di syurga firdaus yang paling tinggi.."

kalau korang nak tau lebih detail tentang bulan rejab click sini..terdapat banyak info korang boleh perolehi dekat link yang aku bagi...so 'Renung-Renungkan Dan Selamat Beramal' =D

Jadi korang buat aper masa bulan rejab ini..?Sure korang ade banyak plan masa bulan rejab ni kan..Dengan musim cuti sekolah sure parent korang ajak bercuti...Untung la dapat bercuti,x macam aku ni terperap jer kat umah..=='..tapi bagi aku duduk umah lagi best sebab 'Rumahku Syurgaku'..huhu..

Sambungan Entry Semalam Jom Kita Ke Zaman Persekolahan =D

Zaman Sekolah Rendah...


haaa..ini la gambar sekolah lama aku macam maner cantik x..?nama sekolah aku ini ialah SK Bandar Pontian...kalau x salah aku bangunan yang korang lihat tu dah berusia hampir 30-35 tahun la..zaman mak aku sekolah pun bangunan sekolah ni da ade...sekarang ni bangunan ni dah dirobohkan sebab nak buat bangunan sekolah 3 tingkat....Aku nak shared dgn korang kenangan yang x akan aku lupakan sampai bila..

Cita ni masa aku darjah 4, aku masuk kelas 2nd last...masa tu rasa menyesal la pulak bila x belajar bersungguh-sungguh..menyesal pun x berguna dah 'Nasi Dah Jadi Bubur' ==..masa tu otak aku ni belum matang lagi..bagi aku datang sekolah just nak jumpa kawan sahaja...Itu dulu la tapi sekarang aku dah berubah dah perpatah english pun ade kata 'Experience Is The Best Teacher'....ecehhhhhh...hahaha..

Ade suatu ketika tu aku malas dah tahap kura-kura nak buat keja rumah metamatik..korang tau jer la kalau keja metametik sure la banyak giler kan.bila cikgu masuk jer kelas dia terus tanya kerja rumah yang dia bagi... Aku pun mengigil la x tau nak jawab aper...

Ini perbualan aku dgn cikgu math aku..
cikgu:nazreen maner keja rumah yang cikgu beri tempoh hari..?
nazreen:ermmmm...syer belum buat lagi la cikgu..syer ingatkan cikgu nak minggu depan..
cikgu:eh awak ni syer kata rabu ni antar kan..
nazreen:owh yeke cikgu..(dalam ati aku mcm nak sound jer cikgu ni da la bagi keja berlambak lps tu suruh antar keja nak cepat jer)
cikgu:nazreen mari ke depan sini syer nak beri kamu hadiah..

Korang tau x aper hadiah yang aku dapat daripada cikgu math aku...rotan sebanyak 7 kali ... nasib baik tangan aku ni kebal macam batu..sebenarnya aku x rasa ape-ape pun..tu kelebihan orang berbadan comel ni...hahaha...kalau korang nak tau cikgu guna 3 pembaris panjang untuk cukup kan 7sebatan.. dengan aku jer 2 pembaris patah...masa tu aku rasa aku ni dah macam hulk pun ade gak...bagi aku itu la kali pertama dan kali terakhir seumur hidup aku..

Ini la pengalaman aku masa sekolah rendah dahulu..Dan aku tau seseorang cikgu tu marah sebab dia sayang akan anak murid dia...so bila korang kena marah jangan la sampai nak pukul cikgu...korang just say 'Thx cikgu sebab beri nasihat kepada saya'..walaupun ayat tu macam korang perli cikgu korang sebenarnya tidak....seseorang cikgu maner sanggup tengok anak murid nya gagal dalam pelajaran betul x..?
Aku tahu korang mesti ade pengalaman yang lebih gempak daripada aku betul x..?By the way aku akan sambung entry aku dengan pengalaman aku semasa di sekolah menengah...Bui Bui :v
Bersambung...
HOPE U ALL ENJOY

0 comment:

Catat Ulasan